~ Here be spoilers ~

Tuesday, January 8, 2013

copywriterul de televiziune. manual de utilizare (text scris acum 5 ani)


trebuie sa-ti cunosti copywriterul si sa-l iei ca atare. nu incerca niciodata sa-l schimbi; daca n-ai reusit sa schimbi pe nimeni altcineva, de ce ti-ar reusi operatiunea asta cu el? copywriterul nu se schimba, el devine tot mai mult acelasi.

copywriterul se poate purta si pe fata, si pe dos. uneori are doua fete, e drept. el devine complicat atunci cand e cu curu'n sus, dar e de datoria ta sa-l intelegi.

poti sa ai relatii extraprofesionale cu copywriterul tau; ba chiar e indicat. asta va face colaborarea dintre voi mai stransa. perfectibila fiind, ea se poate perfectiona prin legaturi de suflet sau de trup. ambele variante sunt recomandate. mai ales ca daca ati baut o noapte intrega impreuna, a doua zi tot impreuna veti intarzia la serviciu.

incompatibilitatea ta cu copywriterul se rezolva in felul urmator: a. nu se rezolva si il suporti; b. deveniti compatibili prin compromis, practicare de yoga si un mod de viata cat mai zen; c. iti iei altul cu care te potrivesti mai bine.

un copywriter se rodeaza prin buna purtare. prin aceeasi buna purtare i se amplifica si capacitatile creative. deci, poarta-te bine cu copywriterul tau, utilizeaza-l corect si te vei bucura pe deplin de el. daca te astepti sa-ti ascuta creioanele, sa-ti prepare cafeaua, sa-ti faca ordine pe birou, sa-ti ia partea in fata directorului de creatie, sa se coalizeze cu tine impotriva brand managerului sau a client serviceului, sa-ti fie cateodata secretara si sa-ti aduca pranzul sau cate o shaorma din dristor in miez de noapte inainte de vreun deadline, trebuie sa-l rasplatesti. ai grija sa-l recompensezi voalat si diplomat, ca sa nu aiba cumva impresia ca e tarfa ta. marele secret al relatiei tale cu copywriterul este urmatorul: el va fi intotdeauna tarfa ta; dar este esential sa nu te porti cu el ca atare. pentru a functiona la capacitate maxima, el nu are nevoie sa stie asta.

reciprocitatea este o conditie esentiala a unei relatii bune cu copywriterul tau. ce tie nu-ti place, nu-i face nici lui. ce-i place lui trebuie sa inceapa sa-ti placa si tie. desigur, cum spuneam, si reciproca e valabila. de-aia lucrati impreuna, pentru ca sunteti asemanatori. si sunteti asemanatori pentru ca lucrati impreuna. dar daca nu sunteti la fel, veti fi altfel in cele din urma. pentru ca el are deosebita si rara calitate de a se absorbi in fiinta ta daca stii sa-l ghidezi catre acest scop.

de vreme ce e de profesie copywriter, acesta si-a castigat automat dreptul sa fie snob. nu comenta cand remarci ca asculta formatii care nici macar nu exista inca; ca vede filme pe care nu le-a vazut nimeni; ca-si goleste cartea de credit ca sa-si cumpere cduri cu trupe obscure, editii cu autograf din clasici si filme de autor, parfumuri in editie limitata sau haine de culoare verde voma, maro indescriptibil, albastru vanataie, roz leucoplast ori galben nicotina.

feedbackul la ideile copywriterului tau va exclude automat formulari de tipul “s-a mai facut”; “mai citeste si tu o carte”; “nu inteleg conceptul”; “si beneficiul care e?”; “ce e cu cacatul asta?!”; “vad ca ti-ai schimbat dealerul si nu m-a anuntat”; “headul asta sa ti-l pui tu ca epitaf”; “si fiu-meu, care e in clasa intai, scrie mai bine”; “esti la pms?”. copywriterul este o fiinta sensibila; el trebuie menajat cu diplomatie, cu ajutorul frazelor gen “cool… si totusi, chestia de data trecuta era bestiala”; “mie-mi place, dar n-o sa-i convina clientului”; “did you lose your mojo? hai ca te ajut eu sa-l gasesti”; “vrei ciocolata?”; “ce bei?”; “luna viitoare plec in portugalia; ce vrei sa-ti aduc?”; “iti fac cadou un abonament la luerzer de ziua ta?”; “in contextul asta nu e adecvat ce ai scris; dar imi place cum gandesti”. prin folosirea acestor sintagme, se diminueaza considerabil posibilitatea de a auzi din partea lui lucruri de tipul “grafica asta arata ca o pula cu trei coaie”; “erai beat cand ai desenat?”; “nu m-as uita nici platit la filmul pe care l-ai promovat”; “iar n-ai fost in stare sa te pui in pielea targetului”; “macheta asta zici ca a fost publicata in revista cutezatorii”; “iar m-ai pus sa muncesc degeaba”; “mare tarantino te mai crezi si tu”; “ma dor ochii de la culorile alea”; “asa font n-am mai vazut decat in publicatia practic in bucatarie”.

toti copywriterii sunt destepti, mai putin cei care sunt prosti si au ajuns copywriteri accidental. un personaj intelept a spus odata ca in romania toata lumea se pricepe la fotbal, la politica si la publicitate. un alt personaj intelept a adaugat: si la productia de televiziune. de unde rezulta ca orice idiot poate ajunge copywriter. prin urmare, daca ai avut norocul sa ai parte de un copywriter inteligent, flexibil si intelegator, pastreaza-l; se spune ca nu mai exista prea multi pe lume. un art director sau un producator va fi intotdeauna mai intelept decat copywriterul sau; dar el nu are nevoie sa stie asta. el e prea exuberant, spontan, boem si zapacit ca sa se ocupe cu intelepciunea. asta e apanajul tau.

nu uita chestia asta cand urci pe podiumul vreunui festival, cand faci praf prima tv sau cand te bucuri de premiul castigat la vreun concurs intern: tu niciodata nu lucrezi singur. tu intotdeauna lucrezi cu el. succesul va fi al amandorura; la fel si esecul.

copywriterul este un animal mic, nazuros si duios; utilizat corect si exploatat tandru, el iti poate aduce nebanuite succese profesionale si nesperate reusite personale.

tine minte: cum iti construiesti copywriterul, asa il ai. creatia la patru maini, doua creiere si doua inimi nu-i opera usoara.

No comments:

Post a Comment